Een lastig verhaal…

 

Ik krijg momenteel veel vragen waarom ik in ene (het is voor mij niet echt een verrassing) Anti Zwarte Piet ben geworden. De nuancering hierin ligt ook echt in het woord zwart. Ik ben niet Anti Piet.

Wel ik hoop dat je even tijd hebt om te lezen, want het is een heel verhaal.

 

Dit is mijn verhaal:

Ik heb altijd een sterk gevoel voor onrecht gehad, had het snel door wanneer mensen pesters waren of gepest werden, wat goed was en wat gemeen was… Ik had me al heel wat jaartjes geschaard onder de groep Hooggevoeligen (iedereen noemde mij ook overgevoelig), maar nu blijkt dat dit veroorzaakt wordt door ADD, in combinatie met ADHD. Ik zal hier een andere keer meer over schrijven, maar wat ik nu weet is dat het me geen uitblinker maakte op school. Ik kon heel goed leren, maar ik altijd het gevoel had dat ik alles perfect moest doen en erg kon blijven hangen in zaken die ik niet snapte, zoals sommen voor wiskunde en dan niet verder kon. Dan raakte ik in een hyperfocus en had mijn huiswerk niet op tijd af. Ik vond het heerlijk toen ik kunst en kunstgeschiedenis als vak had. In ene had ik het gevoel dat ik controle kreeg. Ik voelde me veel meer zelfverzekerd en dat gaf me vleugels. Je werkte meestal zelfstandig, maar wanneer je hulp nodig had was deze aanwezig, of je kon kletsen met je klasgenoten. Vaak hadden we de radio aanstaan. Emoties mochten, als je maar niemand schade berokkende. Er waren regelmatig interessante gesprekken en gedachtes die uitgesproken werden, maar ook soms fikse discussies en boze buien wanneer een project mislukte of dreigde te mislukken. Ik voelde me voor het eerst geïnspireerd, maar was dan ook voor de eerste keer tot over mijn oren verliefd. Ik begon zelfs met zanglessen na mijn examen.

Ik had er wel vaak problemen mee dat mijn emoties  enorme highs en lows hadden. Er zat weinig tussen. Kon heftige discussies hebben over recht en onrecht en was na het kijken van journaals soms woedend en verdrietig over al het onrecht. Ik had ook wel door dat men niet altijd slecht wilde zijn, maar dat dit soms onverhoops onvermijdbaar werd of aangeleerd was door de omgeving waarin men opgroeide.

 

De afgelopen jaren begon de discussie over Zwarte Piet steeds serieuzere vormen aan te nemen. En eigenlijk was ik tot ca. 2 jaar geleden nog in kamp pro te vinden, zij het met enkele reserves: op de een of andere manier, kreeg ik altijd wel een beetje de kriebels van Zwarte Pieten. Ik wilde ook wel eens graag Piet zijn toen ik nog jong was, het leek me leuk om kinderen lekkers en cadeautjes te geven en gek te doen, maar het geheel schminken van mijn gezicht vond ik niets. En vorig jaar kwam mijn moeder met iets aanzetten wat ze op zolder had gevonden en wat vroeger op mijn kinderkamer hing; een geborduurd kleedje met Afrikaanse hutjes van stro en bruine poppetje met grote rode lippen, kroeshaar en gouden ringen in de oren. Dat was nog een overblijfsel van de jaren 70 en of dit niet leuk was voor de kamer van mijn neefje. Toen ik het zag wist ik meteen dat dit echt niet meer kon, hoewel het knap gemaakt was overigens. Dat zei ik ook en ze zag ook wel dat dit echt niet meer iets was waar je nu nog mee aan kon komen. Vreemd genoeg dacht ze anders en nu nog steeds over die hele Zwarte Piet kwestie. Daarin staan we lijnrecht tegenover elkaar. Nostalgische gevoelens waarschijnlijk, en het lijkt vreemd genoeg wel alsof volwassenen deze moeilijker aan de kant zetten dan kinderen. Ook onder het mom vroeger was alles beter…

 

Datzelfde jaar kwam er dus in ene een soort van verheldering over mijn heen. Na een bezoek aan de Sint en Pieten in ons winkelcentrum, vroeg mijn jongste neefje ook nog in ene “Waarom zijn Pieten zwart? Ik vind ze eng.” Ik schrok niet zo zeer van dat “eng” want dat was zijn stopwoordje voor alles wat hij “spannend” vond. Ik dacht aan het oude verhaal over schoorstenen en roet, en voelde meteen dat dit eigenlijk zo’n enorm onzin verhaal is... echter ik wist niets anders te verzinnen. En ik vertelde dus aan mijn amper 3-jarige neefje dat ze zwart zijn van het roet van de schoorsteen. Echter hij reageerde direct, met “maar kleren wel schoon”. Ter plekke verzon ik toen maar dat de Pieten wel schone kleding hadden aangetrokken, en mijn neefje trok een vies gezichtje, want “ze zijn niet in bad geweest?”. Dan ben je als volwassene eigenlijk ook meteen uitgepraat… maar het zette me wel aan het denken, dat kinderen al zijn ze nog zo jong, blijkbaar veel meer dingen begrijpen en zien dan wij denken. Het viel mij ook op dat wij eigenlijk ongemerkt de worden zwart en vies in 1 verhaal hadden gestopt over schoorstenen. Een verhaal welke de kinderen in Sinterklaastijd vrijwel dagelijks horen.

Een kind van 3 is niet van nature racistisch, maar wanneer je dit soort zaken in het hoofd van een kind prent, ben je eigenlijk al een eindje op weg zonder het door te hebben. Natuurlijk vindt ieder kind Piet en Sint leuk, want het wordt geassocieerd met cadeautjes en snoep.

Diezelfde dag moest ik ook nog de hulpsinterklaas opvoeren, omdat we onderweg een auto tegen kwamen met nog een Sint en Piet. En toen bedacht ik ook hoeveel leugens “om bestwel” we eigenlijk opdreunen aan onze kinderen rond de Sinterklaasviering en dat gaat bijna zo natuurlijk, dat je er als volwassene ook bijna in gaat geloven.  Misschien zijn we wel in onze eigen leugens (om bestwil) gaan geloven door de jaren heen? Maar in ene bedacht ik mij hoe het kan dat we al zo lang iets accepteren als gewoon, terwijl wanneer je om je heen kijkt en naar andere landen kijkt dat niet zo heel gewoon is. Tegelijkertijd ligt daar ook een uniek probleem: “onze prachtige gezellige familie traditie”.

 

En daar zit de hele discussie in Nederland nu klem…

 

We zijn inmiddels bijna allemaal wel bekend het slavernij verleden en met de boeken, tv-series en films Roots  oftewel “Kunta Kinte”, North and South, 12 years a Slave, Django Unchained, Hoe duur was de suiker, Max Havelaar etc. Je ziet in deze films vechters, maar ook veel mensen die berusten in hun lot, omdat ze de strijd moe zijn. Vooral zie je de enorme ellende die de slavernij met zich mee bracht.

Films als The color Purple, Malcolm X, Missisippi Burning, American History X, en nog vele anderen laten het leven zien na het opheffen van de slavernij, maar ook het ontstaan van de rassensegregatie, de strijd daartegen en het opheffen ervan, wat pas in 1964 een feit was… Dat lijkt lang geleden, maar is het niet.

Maar wat weten we nu eigenlijk echt? De meesten van ons volwassenen heeft tijdens de geschiedenislessen op school, vooral zijdelings gehoord van de slavenhandel en de West Indische Compagnie en hoe Nederland te keer ging in de de koloniën met de Verenigde Oostindische Compagnie.  Je leert niet dat Jan Pieterszoon Coen, de bevolking van de Banda Eilanden vrijwel heeft uitgeroeid , omdat ze weigerden zaken te doen met de Nederlanders (ze vonden dat ze te weinig kregen voor hun nootmuskaat) en gingen liever in zee met de Engelsen. De wraak was afschuwelijk. Ik weet van een toenmalige leraar, dat ze dit niet mochten onderwijzen, omdat het niet in de door het Rijk gekeurde geschiedenisboeken stond. Ze probeerden de geschiedenis dus te verzwijgen.

 Zie voor een betrouwbaar verslag, over Jan Pieterszoon Coen:

https://www.vocsite.nl/geschiedenis/personalia/coen.html

Bali bestond uit vele kleine koninkrijken die Nederland niet allemaal gehoorzaam wilden zijn. Ze wisten wel dat ze het niet konden opnemen tegen de troepen van Majoor Rost van Tonningen (later bekend van de NSB-familie Rost van Tonningen. Als een soort kamikaze-actie stormde zo een hele Koninklijke familie (velen ongewapend) af op de Nederlandse belegeraars en voor men het door had waren er zo’n 3500 mensen gedood door Nederlandse hand. Dit gebeurde een aantal malen. Liever dood dan de gladiolen kan je het ook noemen…  Ook vrouwen met kinderen deden hieraan mee.

 

Men verzwijgt vrijwel geheel de rol van Nederland in de slavenhandel, waarbij zeer doelbewust mensen geroofd werden van het Afrikaanse contingent (westelijke deel), om als slaaf te werken op de suiker, cacao, koffie, tabak en katoenplantages in Zuid-, Midden- en Noord- Amerika of zelfs elders.

 

Nederland had een contract afgesloten met Spanje begin 16 eeuw, om minimaal 6000 slaven per jaar te leveren. Dit ging door tot de afschaffing eind 19e eeuw. Brazilie was 1 van de laatsten om de slavenhandel af te schaffen in 1888. Nederland was daar een hele grote leverancier.  Dus zo’n 350 jaar maal 6000 slaven… Nu lukte dit niet ieder jaar en verging er ook regelmatig een schip, maar Nederland heeft in totaal naar schatting ca. 1,2 miljoen slaven verhandeld. En zij waren niet alleen hierin. Het vreemde is dat de aantallen nogal uiteen lopen die genoemd worden op internet, maar dit komt waarschijnlijk omdat het vaak om lokale cijfers gaat, die niet overal goed zijn bijgehouden ook. Tevens werden ook alleen de overlevenden van de tocht geregistreerd. Nederland leverde vooral aan Curaçao en Brazilië. Vanuit Curaçao werd weer verhandeld naar Noord- Amerika en Europa.

 

Vanuit veel Nederlanders hoor ik vaak ook wel het excuus, dat er ook veel Westerse mensen als slaaf door Turken, Arabieren en Barbarijnse kapers werden gevangen en verhandeld. Er is echter wel een nuance verschil hierin. Het ging ze in eerste instantie om de goederen en juwelen. Mensen die ze in handen kregen waren een mooie bijvangst en men verkocht ze of probeerde ze te ruilen voor losgeld of andere zaken van waarde. In tegenstelling tot Afrikaanse slaven, konden ze vrijgekocht worden. Niet dat dit vaak gebeurde. Vaak was familie niet eens op de hoogte en dachten ze dat de betreffende persoon op zee om het leven was gekomen. Toch had een slaaf wel enige rechten binnen de Islamitische gemeenschap, wie echter minder geluk hadden waren de mensen die eindigden als galeislaaf. Men schat dat er ongeveer 9000 Nederlanders ten prooi zijn gevallen aan deze handel. Echter over alle eeuwen heen hebben we het dan over zo’n 2,5 miljoen schat men over heel Europa, over ca. 8 eeuwen heen. Er is echter nauwelijks enige bewijs van te vinden en dus is het lastig te verifiëren. Er werd geen boekhouding bijgehouden omdat het pure piraterij was. Je ziet ook dat veel dorpjes aan de Middellandse zee, maatregelen namen. Daardoor ontstonden unieke dorpen en ommuurde steden, met een wirwar van straatjes om de piraten in de war te maken en in de val te lokken.  De schade was om het maar zo te zeggen marginaal en niet te vergelijken met de schade die de kolonisten (niet alleen Nederland) aanbrachten. Om een vergelijking te trekken met de kusten van West- Afrika; daar vind je nu de meest arme landen ter wereld: Guinee, Gambia, Congo, Liberia, en CAR. Dit zijn 5 landen van de top 10 wereldwijd. Van deze zijde kwamen ook de meeste slaven naar Amerika. Zelfs stamhoofden lieten zich omkopen om hun mensen mee te geven. Wellicht een bepaalde naïviteit. Ook vanuit het Noorden van Afrika werden regelmatig mensen gestuurd om mensen te roven en als slaaf in te lijven.

 

Met de hele kolonisatie erbij, waarbij de Westerse landen onder andere (nu nog steeds een groot deel) delfstoffen gingen delven en alle winsten opstreken, en met het roven en beroven van de mensen, kan je op je vingers natellen dat een land wat al zo arm is zich nooit meer goed zal herstellen. Langzaam zie je wel dat in de meer stabiele landen, het toerisme een goede bron van inkomsten blijkt, maar het is slechts een kleine groep die hiermee een leuk inkomen verdient.

 

Ik voelde me steeds verwant met de strijders, de donkere wortels aan wie we eigenlijk onze huidige samenleving te danken hebben. Zonder hen zou onze welvaart niet staan waar deze nu staat; rijkdom door katoen, cacao, koffie, thee, specerijen. Nog steeds profiteren de Westerse landen hiervan (Shell, Esso, Nestle, Proctor&Gamble, Bayern etc.), maar tegelijkertijd hebben we de werkers die dit allemaal mogelijk hebben gemaakt, de mensen die letterlijk in het veld stonden, nooit bedankt of enige krediet gegeven dan een zwaar bevochten vrijheid, die eigenlijk nu zelfs nog, zwaar relatief is te noemen en hier en daar een gedenkplek; keer op keer wijzen onderzoeken uit dat bij een sollicitatie, vaak de witte burger een voetje voor heeft. Ze hebben het zwaarder op de arbeidsmarkt en hebben een grotere kans om in armoede te geraken of op te groeien, wat ook weer uiteindelijk hun kansen vermindert op beter onderwijs en dus een betere baan. Misschien wat kort door de bocht, maar het is wel een doorsnee vicieuze cirkel. Overigens even ter verduidelijking. Dit geldt niet alleen voor donkere mensen, maar ook voor veel laagopgeleide witte mensen. Echter daar zie je, dat ze zich weer bedreigt voelen door de andere cirkel, omdat ze vaak in dezelfde vijver moeten vissen qua schooling en werk. Tevens laten we niet vergeten dat de witte mensen al lang mogen stemmen en kunnen doen wat ze willen, terwijl de segregatie in Amerika pas in 1964 afgeschaft en de donkere medemensen pas dan dezelfde rechten hebben.

https://npofocus.nl/artikel/7649/hoe-werd-de-rassenscheiding-in-amerika-afgeschaft

 

En ik besefte na iedere film en na ieder boek of gelezen stuk over de slavernij, steeds meer, dat hoe erg ik ook aan de kant van “de goeden” stond, ik altijd die witte was. Die blanke die hun ellende had veroorzaakt en die met haar white-privilege, altijd veel gemakkelijker haar eigen kansen kon creëren. Of je ze benut of wilt benutten ten tweede. Simpelweg, omdat ik geboren ben in het Westen met een andere dan donkere huidskleur. Laat ik trouwens even hierbij wel dubbel ondertekenen dat dit bij mij makkelijk anders had kunnen zijn. Omdat mijn moeder uit Indonesië komt had ik ook een stuk donkerder kunnen zijn. Ik had op een andere plaats ter wereld kunnen komen, maar heb geluk gehad dat ik opgroeide in een dorp in Nederland, waar racisme eigenlijk nauwelijks voorkwam of in ieder geval niet merkbaar was. We waren wel wat gewend, wonende nabij de luchthaven aan allerlei nationaliteiten.

 

Onlangs heb ik me ook literair eens wat ingelezen, ik kan “de Engel van Harlem” van harte aanbevelen. Rauw, je kan de angst voelen van de mensen. Het gaat over de eerste donkere vrouwelijke arts. Zij heeft echt bestaan. Hierin staat ook een stukje over Blackface, en daaruit merk je ook hoe diep de haat zit tegenover deze figuur. Een figuur waarvan het gezicht opvallend genoeg erg lijkt op de karikatuur van Zwarte Piet die veel wordt gebruikt. Blackfaces waren blanken die zich als donkere mensen schminkten, met zeer donkere schmink en de lippen werden breed omrand, vrijgelaten van schmink of juist rood gemaakt . Dit omdat mensen met een andere huidskleur simpelweg niet mochten optreden voor het witte publiek, zelfs in films werd vaak gebruik gemaakt van Blackface en doorgaans werd de betreffende rol hierbij neergezet als dom, ruw en clownesk.  Iemand zonder manieren of cultuur.

 

Nu ben ik niet de mening toegedaan dat de oorsprong van Zwarte Piet hier ligt, maar wel de basis voor het uiterlijk van nu. Maar de vraag van mijn neefje en de toch wel ongemakkelijke houding die ik altijd voel bij dit feest, maakte dat ik in ieder geval verder op onderzoek uit wilde gaan. En ik heb meerdere sporen gevolgd en artikelen opgezocht en gelezen.  Zie dit verhaaltje en de tekening uit de Telegraaf November 1928. Hoe duidelijk wil je het nog hebben. Geen zwart van de schoorsteen, maar zwart omdat hij uit Afrika komt.

Na veel leeswerk en zoeken, heb ik een antwoord gevonden op mijn eigen vragen. Er kunnen hiaten inzitten, maar ik ben secuur geweest in het uitzoeken.  Mijn bevindingen:

 

  • In tegenstelling tot wat wordt beweerd kan uit geen enkel geschrift worden aangetoond dat Sint Nicolaas ooit kindslaven heeft vrijgekocht of bevrijd. Er is zelfs in feite nauwelijks bewijs dat hij ooit heeft bestaan, hij wordt maar 1x genoemd in het Concilie van Nicaea (de eerste vergadering van Christelijke bisschoppen) en daarna komt men zijn naam niet meer tegen en het is verder puur een verhaal van overlevering. De St. Nicolaas verering bereikte in de 10e eeuw het noorden van Europa. Hij heeft overigens ook niets met Spanje gehad en is er noch geboren en noch gestorven. Echter hij zou veel gereisd hebben. Het is niet onwaarschijnlijk dat hij daarbij Spanje heeft aangedaan.

 

http://www.heiligen.net/heiligen/12/06/12-06-0350-nicolaas.php

 

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nicolaas_van_Myra

 

  • De heilige zou geleefd hebben in de 4e eeuw en beschermde zeelieden en armen. Zo zou hij de zee kunnen kalmeren, drie meisjes gered hebben van prostitutie door ze een bruidschat te geven (goud, hier komt het strooigoed vandaan) waardoor ze konden trouwen en redde hij drie vermoordde studenten uit een pekelvat.

Er is echter in de eerste vermeldingen tot de 10eeuw over deze heilige geen enkele vermelding over het redden of vrijkopen van kindslaven maar wel over het redden van kinderen in enkele situaties. Wat belangrijker is is dat in 1 legende een “morenknecht” wordt genoemd, met een zak over zijn schouder (de legende over de drie studenten). Wat wij daarbij dienen te weten is, dat deze figuren vaak eunuchen waren die als bewakers en politieke raadgevers fungeerden. Doorgaans waren ze dus van goeden huize, maar omdat de machthebber zeker wilde zijn van zijn macht en dat hij alleen de vader zou zijn van zijn kinderen, werden deze mensen bij indiensttreding gecastreerd. Vergeet niet dat de meeste bisschoppen in die tijd nog niet allemaal de eed van het celibaat aflegden: ze konden gewoon trouwen. Het was al een gewoonte die dateerde uit de Grieks/Romeinse tijd. Tevens wilde men geen sexuele uitspattingen binnen de muren. Niet iedereen trad vrijwillig in deze functie overigens. Soms was het ook om schuld af te kopen of om aan een gevangenisstraf te ontkomen. De rijken kochten dit af…

De man die hij bij zich had, kan dus heel goed een politiek adviseur en bewaker zijn geweest en niet direct een knecht.  Eenmaal in dienst, kon je hier niet zo maar meer weg. Doorgaans verliet je dan het gebouw tussen 6 planken om de geheimen binnen de deur te houden.

 

Maar met de beschrijving van de zak over de schouder van wat de “morenknecht” wordt genoemd  en de kleur van de huid, houdt verder iedere gelijkenis met de kleding en het uiterlijk van de Zwarte Piet op, behalve wellicht de gouden oorringen. Het is echter niet eens waarschijnlijk dat ze überhaupt van die gouden ringen droegen. Dit werd waarschijnlijk alleen gedaan door hoge edelen. De bewakers droegen wijde lange gewaden of lange broeken, met een smalle pijp aan de onderzijde en tulbanden, hun wapen was een kromzwaard.  Om aan Zwarte Piet te denken als een mogelijke Eunuch is eigenlijk best raar...

 

  • De redding van de drie meisjes van de prostitutie, is eigenlijk nog het meest kenmerkend avoor de viering van nu. Echter Nicolaas handelt alleen. Hij gooit driemaal een goudklomp naar binnen (strooien). In het ene verhaal doet hij dit via de schoorsteen, in het andere via het raam… maar hier dus geen assistent…

 

  • Bij afbeeldingen van het Nicolaasfeest in het verleden, zie je hem eigenlijk nooit zelf, maar hooguit een voorwerp ter verwijzing, ook wordt er nooit iemand bij hem afgebeeld behalve verwijzingen naar de wonderen die hij verrichtte. Bij processies werden zijn relikwieën, door de straten gedragen door misdienaren, priesters etc. Dit zie je af en toe nog terug op schilderijen.

 

  • Na de ontdekking van Amerika en Indië (De nieuwe Wereld), komt er een soort van nieuwe wereldorde op gang. Mensen van andere komaf worden als een soort trofeeën gezien en je ziet in ene afbeeldingen van rijke adel met donkere bediendes in pagepakken.

 

Op de afbeelding hier beneden zie je ook de gouden oorring of oorbel…

 

Dit klinkt allemaal leuk en nobel, maar dit waren gewoon kindslaven. Het jongetje op de zwartwitte afbeelding zal nauwlijks 5 jaar zijn gezien zijn lengte.

 

  • Door naar de periode waarin slavernij tot economische handel werd verheven, terwijl voorheen dit doorgaans een bijzaak van een conflict of oorlog was. De WIC (West Indische Compagnie) was hier heel sterk in. In Afrika werden miljoenen mensen verscheept, vaak gedwongen,maar soms ook niet gedwongen (valse beloftes) naar Zuid- en Noord Amerika om daar in het nieuwe land werkzaam te zijn op de velden en als huisdienaren in de huizen van plantage eigenaren. Hier ook nog geen directe gelijkenis, de bedienden gingen vaak eenvoudig gekleed en op het veld werd zelfs heel vaak naakt gewerkt. Echter aan de zijde van de VOC (Oostindische Compagnie), waren huisbediendes die zich ook redelijk goed mochten kleden, vaak in oude kleding van hun bazen,  vrij normaal. Al was het ook hier een slavenbaan, want een salaris kregen ze doorgaans niet, maar ze hadden wel wat meer vrijheid en over het algemeen wat betere omstandigheden al maakte de tropische temperaturen en de door de Westerse mensen meegebrachte ziektes overal al snel slachtoffers. Zowel slaven als huisbediendes liepen bijna altijd op blote voeten. Dat maakte weglopen moeilijker. Het was slaven op het land zelfs verboden om schoenen te dragen. De WIC zou nog even doorgaan tot 1863- 1888, toen de slavernij werd opgeheven en had een zeer slechte naam, maar de VOC ging failliet op 17 maart 1798 toen een grote groep schepen in handel van de Engelsen viel.  

 

  • Veel rijke kooplui trokken zich nu terug uit Zuid Afrika en trouwens ook Oost Azie, maar zij namen hun bediendes vaak mee. Zo ook uit Afrika, omdat daar geen nauwelijks nog Nederlandse schepen stopten onderweg naar Oost Indië. Het werd de “mode” om als rijke koopman of edelman een zwarte page te hebben. En om hiermee te pronken als teken van rijkdom, kregen ze een pagepak aan kompleet met molensteenkraag. Soms werden hiervoor zelfs al kinderen van 4 jaar gebruikt. Weggerukt uit hun families in Afrika of omdat de moeder of vader al werkzaam was in het huis… Op oude schilderijen en prenten kan je daar nog beelden van terugvinden. Denk nou trouwens niet dat zo’n page een gewone betaalde baan had. Het was onmogelijk om later je eigen leven te leiden, al had je genoeg verdiend. Iemand met een donkere huidskleur kon nergens een woning huren, of zelfs maar wat kopen in een winkel, zonder handtekening van de “eigenaar”.  Alleen in havens, zoals Amsterdam en Rotterdam vonden ze onderdak en werk. Zo zie je vanaf 1830 regelmatig in ene donkere huisbediendes en pages opduiken op afbeeldingen van rijke families. Daarvoor zag je dit voornamelijk bij de allerrijksten en was het ongebruikelijk.

 

  • Zo is er ook het verhaal van Willem I:

In 1837 krijgt koning Willem I twee prinsjes uit Afrika cadeau. Tegenwoordig een belachelijke gedachte om kinderen “cadeau” te geven!  Ze krijgen een Nederlandse opleiding en opvoeding, maar ondervinden tijdens hun leven veel problemen door hun afkomst en huidskleur en ondanks alle min of meer ingestampte white-privileges, wordt het ze onmogelijk gemaakt een carrière op te bouwen. Ze kleedden zich weliswaar naar Westers gebruik maar toch… Zie voor het hele verhaal “De zwarte met het witte hart” van Arthur Japin.   

 

  • Vanaf dat moment na ca. 1840 zie je steeds meer prenten van Sint Nicolaas met een donkere bediende in pagekostuum verschijnen, maar ook regelmatig met een heel ander uiterlijk. Met baret, zonder baret, met pofbroek, zonder pofbroek... Daarvoor was het nog vooral een normaal gekleed jongetje, en ook zag je vaak zelfs gewoon witte kinderen, zoals misdienaren, die op de prenten en schilderijen, de Sint vergezellen of een heel arm sjovel gekleden jongen. Geen heel leger aan Pietermannen.

 

  • Piet als schoorsteenveger en een gezicht vol roet, is eigenlijk het stomste wat men ooit heeft kunnen bedenken. Dit waren namelijk in de praktijk heel jonge kinderen die heel gevaarlijk werk deden in die tijd. Ze moesten klein genoeg zijn om een touw in de schoorsteen te kunnen, vaak hielp een volwassene daarbij om het touw vast te houden, maar ze werkten ook vaak alleen in een groepje van kinderen. Het waren vooral hele arme kinderen. Met name Napels stond erom bekend. Qua uiterlijk had hun kleding ook niets te maken met het huidige uiterlijk van Zwarte Piet. Feitelijk dus verheerlijking van kinderarbeid, wanneer je er even bij stil staat…al was het voor die tijd normaal, maar sowieso een idiote en om maar niet te spreken absurde vergelijking betreffende de huidige Zwarte Piet. Een belediging aan het adres van zoveel kinderen die het werk niet overleefden ook.
  • In veel andere landen wordt Sint Nicolaas, vaak gevolgd door duivels -meestal zwart geschminkt, maar niet altijd- in kostuum en twee engelen. Met het gegeven feit dat wij Zwarte Pieten hebben welke een karikatuur zijn van de mensen met Afrikaanse roots (dat laat geen ruimte voor twijfel over) in plaats van duivels geven we ook een vreemd signaal af. Hier worden duivels en zwart verenigd tot een Afrikaanse karikatuur. En omdat onze Pieten hun oorsprong ergens vinden in de periode dat de slavernij langzaamaan werd afgeschaft lijkt het een soort figuurlijk of misschien wel wanhopig teruggrijpen naar die slavernij, wellicht uit wraak voor het afschaffen hiervan.   

 

De het ontstaan van de huidige Zwarte Piet is dus zeer waarschijnlijk een reactie te noemen op het afschaffen van de slavernij en is een karikatuur van de vele kindslaven die in huishoudens kwamen te werken rond deze tijd. Hierbij wil ik wel een kanttekening geven, dat er ook witte kinderen in dienst waren. Het is echter verbazend dat deze kinderen die min of meer hetzelfde werden gekleed , niet zijn gebruikt in het Sinterklaas verhaal. Vooral de idiote uitdossing met de overdreven grote rode lippen en gouden ringen en kroeshaar zijn te wijten aan de Blackface traditie (inmiddels afgeschaft) en laten we trouwens ook Disney even niet vergeten. In oude tekenfilms zie je ook diezelfde karikaturen regelmatig ten tonele verschijnen. Waarom accepteren wij dit al zo lang als zijnde normaal, terwijl er wel acties zijn gevoerd tegen Disney en Blackface? Waarom willen wij niet zien dat dit gewoon echt niet meer kan? Alleen omwille van een traditie die lang niet zo oud is als sommige mensen schijnen te denken.

 

Ik snap wel dat mensen niet zo maar om zijn en ik zal ook niet iedere Pro-Pieter van racisme betichten, omdat het gewoon niet bewust is. Sterker nog, we zijn hier in Nederland vrijwel allemaal zo opgegroeid. Het wordt echter wel tijd dat we in de gaten krijgen dat Zwarte Piet onbewust racisme is. Als zelfs een land als Amerika, waar racisme nog altijd springlevend is, dit niet vindt kunnen, waarom wij dan wel. Zelfs in Zuid- Afrika is het not-done terwijl de Apartheid daar pas laat is afgeschaft. En herinneren jullie je nog vorig jaar in de USA Charlottesville:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Unite_the_Right_rally

 

Extreem rechts kwam bij elkaar en groepen mensen kwamen daar protesteren. Niemand had er ook maar 1 goed woord voor over toen iemand van de extreemrechtse groep op een groep protestanten inreed, sterker nog iedereen stond aan de kant van deze demonstranten. En nu met de Zwarte Piet discussie kiest Nederland voor een groot deel de zijde van de Pro-Piet organisaties zoals Pegida? Mogen er racistische dingen geroepen worden, grof schelden en zelfs eieren gegooid worden door voetbalsupporters a la neo-nazi’s naar de demonstranten en vinden wij dat goed? Juist het feit dat deze groepen zo hard aan die Pro-Piet zijde staan, zou een belletje moeten doen rinkelen bij de mensen. Hopelijk rinkelt het belletje nu ook bij jou!

 

Mocht je boos worden over mijn mening, dan zie ik dat als des te meer bewijs, dat je dondersgoed weet hoe het zit, maar dit niet wilt toegeven aan jezelf.  En ik heb in ieder geval de moeite genomen er eens bij stil te staan en verder te kijken dan een traditie.

 

Bronnen (niet allemaal):

 https://tijdschriftvoorgeschiedenis.files.wordpress.com/2018/11/artikel_koning_zwarte_piet_een_blackfacepersonage.pdf

https://www.heiligen.net/

https://historiek.net/west-indische-compagnie/4823/

https://nl.wikipedia.org/wiki/Slavernij_in_Brazili%C3%AB

https://www.slavernijenjij.nl/de-afschaffing/

https://npofocus.nl/artikel/7472/waar-komt-zwarte-piet-vandaan-

https://hart.amsterdam/nl/page/342798/zwart-in-de-gouden-eeuw

https://www.youtube.com/watch?v=VmfjuWXpG7k&feature=share&fbclid=IwAR0y-OsBEpZoMxyo3Pk14UfbdLU_rJtJD4h9180aSd7wNjEeyB1IAcUrp2Y

https://www.youtube.com/watch?v=sXlXcAQFy90     (documentaire over Blackface)

https://www.youtube.com/watch?v=tpizXUOXby0   (documentaire CNN over Sinterklaasfeest)

https://npofocus.nl/artikel/7649/hoe-werd-de-rassenscheiding-in-amerika-afgeschaft